© Jörg Becker 2023
siden 1986
batteri-ladsystemer  strømforsyning  dynamo-teknikk
FAQ
Frequently Asked Questions & svar
Valgets kval, men det er ikke helt det. Å velge riktig dynamo er avhengig av flere faktorer. Penge burde være den siste en skal tenke på siden det hele avgjøres ren teknisk. Det finnes heller ikke noe kompromi siden det er følgende faktorer som avgjør det hele. Feste, effekt, remdrev: Dynamoer velges etter enkle regler som skal ivaretar behov av alle omstendigheter. De første grunnlagene er vanligvis 1. festemulighet 2. remdrevet som skal levere kraft 3. maksimal motorturtall / tillatt turtall på dynamoen 4. batteribanken som skal lades og/eller forbruk som skal forsynes 5. tid som enten kan eller må til i regnestykkett Dynamoeffekt i forhold til batterier, viktig å huske. Dynamoer burde velges bl.a. etter isolasjonsklasses og beregnet arbeidstemperatur. Ellers gjelder det også regler mht. forholdet dynamo - batterikapasitet. “Vanlig” er alt mellom 30 og 120A på dynamo og bly-syre/Gel batteribanker med opptil 600Ah. “Vanlig” forutsetter dynamoer som faktisk er ueffektive pga. kun intern/analog regulering. Med ekstern regulator bør forholdet dynamo/batt-kapasitet gjerne være <1:4. (f.eks. dynamo 60A = 240Ah batterikapasitet.) Med AGM bor det være <1:3 pga. særdeles lite motstand/stor strømopptak av AGM som derfor generelt utvikler mer temperatur på dynamoer også uten ekstern regulator. Sammen med Litium blir det enda verre, forholdet mellom dynamo og batterikapasitet bør ikke være mindre enn 1:2 hvis det er et bra dynamo med høy isolasjonsklasses allerede. Spør du personlig så anbefaler vi gjerne også 1:1 hvis det er mulig. Hvor mye kan dynamoer belastes Bortsett av få dynamoer som er spesiell konstruert (med spesiell regulator/hus/kjøling/redusert viklinge, mm) finnes det stort sett ingen “normal” (standard smal frame, som er montert på bil og båt) dynamo som tåler høy belastning over lang tid. Mange sier at dynamoene må tåle det den er stemplet med, og for det meste er det så, men ingen forteller samtidig hvor lenge dynamoen skal tåle krevende forhold. Produsenter orienterer seg på gjennomsnitlig bruk, og det forklarer hvorfor dynamoene på f.eks. bil er beregnet på gjennomsnitlig godt over 100% mer effekt enn bilen klarer å bruke selv. Bare så holder dynamoer lenge. Det samme gjelder for produsenter av båt- og andre motorer, som da jo ikke må forutsette at nå “du” installerer 500Ah AGM istedenfor bare et startbatteri og 100W belysning. Større batterier og mer belastning spiser dynamoer, og derfor bør du tenker hvor mye du ønsker å slite på dynamoen. Alle dynamoer, men i alle fall standarddynamoer med mindre isolasjonsklasses uansett, burde vernes ved å installere noe strømbegrensning straks den må lade over forholdene som er beskrevet ovenfor. Men det er heller ikke feil og forebygge heller, både dynamoer og batterier trives i stabile forhold. Vi anbefaler gjerne enten ekstern strømbegrensning (f.eks. BB-ladere) i størrelse som ikke henter mer enn 60% fra dynamoen, eller intern strømbegrensning (generell/konstant effektbegrensning med spesiell regulator, f.eks. Balmar) som ikke tillater mer enn 80% og gjerne enda mindre effektuttak fra dynamoen over hele effektkurven. Med regulatorer fra Balmar kan dynamoen justeres i 7% trins til alt mellom ca. 55% og 100% effekt. I motsetning til en del andre anbefaler vi heller ikke å satse på effektreduksjon ved bare å redusere ladespenningen når dynamoen blir for varm. Reduseringen bør helst skje lenge før dynamoen nærmerer seg grensen, slik at den ikke kommer i strid med varmen i kjernen som kan økes når store forbrukere (f.eks. invertere) slår inn. Det samme gjelder ikke bare for Lithium, men også ved bruk av større AGM- eller Deep Cycle Gel-batteribanker. Du som eier bobil bør gjerne være dobbelt forsiktig. Med ekstra batterier har du omsider 3 forbruks-grupper, nemlig - bilen selv (motorstyring, vifte, viskere, diverse varmere, belysning mm.) som fort kan svelge 40 - 60A (og mer) - forbruk i bodelen (ekstra varmere, invertere, belysning, kjøleskap, mm.) som fort kan bli 5 - 15A (og mer) - og så kommer batterier, som enten ofte alene kan trekke mer enn dynamoen kan produsere, eller som er for små for store dynamoer (alle batterier må også lades strømbegrenset. Les FAQ “Batterier”). Strømbegrensning mellom dynamo og bodelen er altså elementart viktig for dynamoen. Men ofte også for batterier, som så med god ladestyring for ekstra bra lading og stell på reise.
Hvilken dynamo