Det blir heldigvis flere og flere som er informert om å være obs med spenninger (Volt),
vi gleder oss over det.
Men de fleste er meget overasket når det kommer til stikkord “strøm-begrensing”,
dvs. når det dreier seg om begrensning av Ampere.
Men dette er et meget viktig kapittel, særlig for batterier, dynamoer og kabel.
Alle som bruker strøm, lader og utlader batterier med enten dynamo eller batterilader
burde informere seg og være alltid ørvåken når noe dreier seg om Ampere og Watt.
Viktig å vite:
Nesten alle batterier skal lades strømbegrenset (Ampere)
Blybatterier (både åpne, lukket, Gel, AGM, også alle legerte) skal vanligvis lades
med maksimal 25% av batteriets kapasitet.
=> Dette gjelder per stykke batteri.
Eksempel:
1 stykke batteri 100Ah lades så med maks 25A
4 stykke betyr da 4x 25A = 100A maks ladestrøm
Men også dette kan variere og det er ofte mulig at strømmen må begrenses enda mer.
LFP (Lithium) Mange skal lades begrenset, men ofte med mer strøm enn bly-batterier tåler.
NB: Bruker du LFP burde da burde du lese om strømbegrensning for dynamoer.
Mange batterier må også begrenses på utlade-strøm (Ampere)
Det gjelder særlig traksjonsbatterier, men også mange andre og Lithium.
Med andre ord er mange batterier ikke egnet for å drive “massive” forbrukere.
Lading og utlading av batterier er også knyttet til temperaturer
For alle batterier finnes det øvre og laveste arbeidstemperaturer, og det finnes begrensninger
til lade- og utlade -strøm og -spenning i forhold til temperaturer.
•
Ikke undervurder dette.
•
Ikke sammenlikne dine batterier med “noe liknende” eller noe man har hørt om.
Alle evt. likheter til andre batterier er ren tilfeldig.
Overbegrep som AGM, Gel, lukkete eller åpne bly-syre mm. har ingen betydning
og gir ikke noe indikasjon for strøm, spenning, eller tider.
•
Ikke bruk data av noe telefonisk informasjon
•
Vi anbefaler alltid å skaffe seg databladet til akkurat det batteriet/batteriene en har
Det er bare den som gjelder
Ikke hør på noen som sier at det ikke stemmer eller at det “er ikke så farlig”,
så lenge personen/firmaet ikke underskriver og forklarer seg ansvarlig for det.
Hvordan å lagre batterier.
Batterier skal helst lagres kjølig (eller også kalt på fryser eller båten),
så forsinkes det selvutlading og sulfatering.
Alle bly-batterier (AGM, Gel, åpne & lukkete bly-syre) skal topplades,
både regelmessig og rask etter et hver utlading, men særlig ved vinterlagring i kulden..
Et bly-batteri som er både toppladet og teknisk ok fryser ikke før -60°C.
Så kan batteriene (helst) frakobles (også fra hverandre) og stå.
Likevel er det viktig å holde kontroll over batteriene.
Batterier lider også av selvutlading, som kan være alt mellom ca. 2 og hele 15% av batteriets kapasitet
=> per måned.
Selvutlading fører til redusert spenning = fare for både økt sulfatering og frysing om vintern.
Bakgrunn for det er også gamle tradisjoner med blikk på å unngå sulfatering og stratifikasjon på
bly med flytende væske.
Bly-batterier (alle) kan også "masseres" ved hjelp av en desulfator ("batteri-pulser").
Den hjelper effektiv mot sulfatering og anbefales for batteripleie over lang tid.
Regelmessig etterlading hjelper i vinter, men enda mer om sommeren når det er varm.
Jeg anbefaler å følge vanlig bly-rytme av alle 2 - 3 uker for bly i sommer,
og ca. hver 6. uke når temperaturene kryper tydelig under 7°C ellers (parallell med å skifte
sommerdekk/vinterdekk).
En to ganger fullstendig utlading av batterier hvert år er bra for mange batterier.
Dette hjelper å holde liv i batterier og å balansere cellene = bedre kapasitet.
- Ikke var redd, det er bare viktig at batteriene lades komplett => rett etter hvert.
- Sjekk databladet (!), grensen for bly-batterier kan være 10,5 eller 11,5VDC med ca. 5A belastning.
Husk: Litt feil hver måned blir mye feil over et år = unødvendig tidelig død av batterier.
Gode ladere med automatikk kan forenkle vedlikeholdet siden den ordner alt selvstendig.
Enda bedre ladere hjelper også selve batteriet ved å skifte til såkalt storage mode (lagermodus).
Det betyr at floatspenningen blir redusert atter et trins til knappt over hvilespenningen.
Så starter laderen etter noe bestemt tid (f.eks. 21 dager), gir batteriene en komplett toplading,
og legger seg til hvile igjen, frem til neste omgang startes. osv.
Mange er nå interessert i Lithium.
Også Lithiumbatterier har selvutlading.
Lithium skal helst ikke lagres toppladet, men heller ikke tom.
De fleste Lithium ødelegges for godt (kan ikke opprettes) når spenningen syker under 2,1V per celle.
BMS (Batteri-Management-System) stopper utladingen som ligger på batteriet ved 2,8 - 2,5V,
men stopper ikke selvutlading og heller ikke de få mA som selve BMSen trekker fra cellene.
Så kan det hende at det “lille ekstra” holder for å ødelegge cellene også når BMSen slo av.
De fleste LFP har det godt av å lagres ved ca. 60% kapasitet og kald.
Men også for Lithium gjelder: les databladet for evt. endringer siden det skjer stadig noe nytt.
Spørsmålet stilles regelmessig også i sosiale mediene.
Svarene er vanligvis enten feil, eller synsing med innehold “er vel en grei spenning”,
mens reglene er helt klare.
Det finnes ikke noe spenning som er "grei",
enten er den helt riktig, ellers er den helt feil.
Husk først:
Bly-baserte batterier lades temperaturkompensert.
Dvs med høyere spenning når det er kald, eller med laver spenning når det er varm.
Produsentene setter Nullpunktet vanligvis til enten 20 eller 25 @ 20°C.
Utgående derav økes eller reduseres ladespenningen med Millivolt / mV per °C Hvor mange mV det er er
avhengig battteri og står alltid beskrevet i databladet som er dedikert til batteriet.
Det gjelder -aldri- noe annet.
Bly-syre, begynner å gasse litt tidligere enn, men alvorlig i overgang til 14,4V @ 20°C.
Floatspenninger kan være alt mellom stressende 13,8V og rolige 13,3V avh. datablad.
Åpne bly-syre kan (og bør) etterfylles med destillert vann når det er behov.
Legerte Blybatterier (Kalsium, Sølv-Kalzium, mfl.)
=> Se datablad. Noen enten tåler, eller også krever ekstrem høye ladespenninger. Se Datablad <=
AGM (de fleste, sjekk datablad) kan lades med ca. 14,6V @ 20°C.
NB, ofte spurt: AGM Floatlades med enten påstemplet maksimal FLOAT-spenning (f.eks. 13,8V)
når batteriene står i konstant syklisk drift (utlading / lading nesten hver dag, f.eks. på hytta).
Men Floatlades helst med 13,3V +/- 0,1V @ 20°C når den står nesten konstant tilkoblet
ladekilden (kraftige solceller, landstrømlader når båten ligger tilkoblet nesten hele uken, båt og kjøretøy i
kommersiell bruk når dynamo / motoren “ikke stopper”, osv.)
Lukkete bly-syre (hvis ikke legert) lades ikke med mer enn 14,4V @ 20°C
Gel lades i hvert fall ikke (!) med mer enn 14,4V @ 20°C
siden den ved gassing skades øyeblikkelig.
Lithium lades avhengig PRODUSENTENS datablad (sjekk dataene mellom produsent og importør),
og det kan velges om man lader enten til maksimal batterikapasitet (Ah/Wh),
eller til å oppnå maks levetid ved både å lade med laver bulkspenning / floatspenning og
å bruke batteri-kapasiteten mellom ca. 20 og 85%.
Uansett lades Lithium ALDRI temperatur-kompensert.
Så, sjekk laderen hva den gjør, om den kan tilpasses til batteriet, om evt. temperaturkompensasjon passer til
batteriene (datablad), eller om temperaturkompensasjonen i det minste kan slås av..
=> Om batteriet “kan og tåler” er ikke avhengig type, merke, eller meninger,
men av det som står på databladet som er spesifisert til batteriet.
=> Lades forskjellige batterier samtidig da må spenningene tilpasses til batteriet som tåler minst.
=> Se samtidig på både elektriske / elektroniske apparater, lyspærer, osv. om disse tåler økt spenning.
Noen tåler ikke noe økning ovenfor 14,6V , lyspærer mister levetid ved 14,2V, osv.
Det kan lønne seg å undersøke.
=> Flere batterier må lades med strømbegrensning, se datablad.
Men Thats it, ikke verre enn det, og gjelder i grunn alltid.