Flagg Start N Produkter Tjenester Tilbud & News Teknisk FAQ Obs: butikksidene stenges etter 15 minutter uten aktivitet! Impressum
siden 1986
© Jörg Becker 2017
   Produkter  regelmessig anbefalt     til yrkeskjøretøy
batteri-ladesystemer  strømforsyning  dynamo-teknikk
Driver du med transport, følgebil, eller andre kjøretøy med større batterikapasitet? Tipset til deg blir i grunn det samme som til eiere av bobil. Du bør trolig splitte batteriene, dvs. bruke start og et separat forbruksbank for både belysning (skilt, varsellys, mm), separat luftvarmer mm. Vanligvis løser dette mange problemer, men skaffer et til fordi tomme batterier trekker mye strøm ved lading. Dynamoer på slike bil pleier å være relativ svake, selv om noen -kan- levere opp til 180 Ampere. Tvert imot kan forholdene virke motsatt vei hvis dynamoen ikke tåler stor belastning, f.eks. ved laver turtall (redusert kjøling) og mens kjøretøyet ikke kjører (varmelomme under panser). Også her hjelper det med strøm-begrensning, som betyr å redusere dynamobelastningen på det vesentlige. Utgående ifra tilstrekkelig dynamoeffekt beregner vi gjerne => 10 - 18% (maks 25%) forbruksbatteriets total kapasitet, pluss + maksimal parallell forbruk (f.eks. luftvarmer, skilt, varsellys, TV, kjøleboks, ...)  = Minste effekt BB-laderen må kunne levere. I tillegg begrenses BB-laderen til helst 50% (+/- noe) av dynamoens kapasitet. Et eksempel: 120A-dynamo, separat batteri med 300Ah, parallell forbruk ca. 20A. = optimal ladestrøm 30 - 60A, parallell forbruk 20A = behov for 50 - 80A Vi begrenser med omtrent 50% = 60A maks. = Utvalg: BB-lader med 50 eller 60A Med noe større dynamokapasitet kan det enten brukes en større lader, eller flere ladere som kombineres med hverandre. Med dette regnestykket blir dynamoen vanligvis skånende behandlet mens den likevel ha nok reserve for å levere også tilstrekkelig strøm til bilens system. Omvendt er det viktig at også batterier skal lades strømbegrenset, senest hvis batteriene er i syklisk drift (utlading med mer enn 7%, enda verre med stor utlading). De fleste batterier med 100Ah skal ikke lades med mer enn ca. 35A per stykke! Også i slike tilfelle er BB-ladere noe nok så glimrende løsning. BB-ladere begrenser ikke bare strøm, men øker også gjennomsnittet og tilbyr en rekke fordeler. - BB skiller forbruk og start, slik at startbatteriet er alltid på topp - Den virker helautomatisk og kun når den registrerer ladespenning på primærbatteriet - Vi har BB som kan håndtere regenerative breaking (f.eks. EURO 5 & 6 og senere. Se FAQ RBF) - BB er en "ekte" lader som kan justeres til type batteriene en lader. - pga. det lades batterier også perfekt, inkludert redusert Float-spenning etter hvert, som ofte også bidrar til å øke batteri-levetider vesentlig. - Som en "riktig" lader henter den omvendt også maksimal mulig strøm fra dynamoen, som i forhold til standardregulering kan redusere topp-ladetid med opp til 500%. Og enda et bra poeng: BB-ladere kan monteres uten å påvirke kjøretøyets garanti. Installasjonen er svært enkelt siden BB bare kobles mellom start- og forbruksbatteri. Det betyr at kjøretøyets funksjons- og garanti-avgjørende systemer ikke bli berørt. =================================================== Batterimonitor. Kontroll av utladingen er like viktig for deg som for alle andre med batterier som brukes syklisk. Pdd. klarer ingen lengre å “gjette” DoD /SOC av et batteri bare ved hjelp av spenningen. “LED-monitorer” eller voltmetere som skal vise noe “status” er derfor helt ubrukelig. Vi tilbyr batterimonitorer, Victron BMV700 og 702, som er fint små og finner plass overall. BMV tilbyr absolutt alt som kreves for ordentlig overvåking av både store og minste batteribanker og er meget prisgunstig i tillegg. Anbefales for alle.
Start-info Båt Regulator Bobil, Caravan Hytte Yrkeskjøretoy Annet som er interessant Yrkeskjøretoy