Dynamo
IR-Test
Det ha blitt meget populær med store batteribanker og mye utstyr på både båt, bobil og andre kjøretøy.
Batteriene krever mer og mer ladestrøm, forbrukere krever ofte ekstremt mye strøm parallell,
mens dynamoene derimot skjelden ha vokset med og sliter med å dekke alle behov.
Ofte er eierne ikke en gang klar over det, men mener at produsentene burde ha tatt hensyn på det.
Dette er i nesten alle tilfelle feil, og det gjelder alle prisklasses uansett type båt eller bobil.
De fleste dynamoer er fortsatt bare beregnet for å dekke behov av et stakkarslig startbatteri,
som ikke en gang blir utladet og som derfor ikke krever mye av dynamoene.
Ettermonteres nå mye kapasitet eller forbruk, da jobber dynamoene for det meste -konstant- på
det maksimale den kan yte, som resulterer i den verst tenkelige fienden som dynamoene kan ha:
nemlig varme.
Dynamoer produserer mye varme, som den i tillegg til lufttemperaturen må bli kvitt.
Klarer den ikke det da reduseres både mulig effekt og ofte levetiden kraftig.
De fleste dynamoer er beregnet på (interne) arbeidstemperaturer av noe mellom 95 og 140°C.
Nesten alle standard-dynamoer er beregnet for noe mellom 95 og 125°C.
Blir dynamoen for varm da sliter mekaniske komponenter (f.eks. lager), isolasjoner kan sprekke (kortslutning og
brannfare), og i beste fall mister dynamoen “bare” det meste av effekten den kunne yte ved laver temperatur.
Alt dette varierer etter omstendighetene den befinner seg i og er avhengig strømbelastning, lufttemperatur,
turtall, friksjon, strålingsvarme og en rekke andre poeng.
Vi kan visualisere hvordan dynamoen din har det i sitt miljø og finne fram løsninger om det trengs.
Termografikameraet vi bruker klarer å vise problemer som ikke kan ses med verken øyne eller normale
kontaktløse termometere.
Her er to eksempel (klikk på bildet for å se det større):
1. Dynamoet er tilkoblet et stort AGM batteribank. Størrelsesforholdet mellom dynamo og batteri er på nipp,
men kunden fikk beskjed “at det burde holde”. Han prøvde å måle med IR-termometer men fikk varierende resultater. Og
det er klar, som også det følgende bilde forklarer.
Noe kjapp titt med IR-kameraet vises at ytre temperaturene er over kanten av det som dynamoen kan tåle.
Et blikk gjennom kjøleribbene viser i tillegg noe punktuell temperatur av over 165°C innvendig.
På tide å gjøre noe, ellers kan denne dynamoen kollabere om ikke så lenge.
Og dumt hvis det skjer på tur, eller t.o.m. lager større skader når dynamoen begynner å brenne?
NB: Dette bildet er tatt av en Mitsubishi 115.
Denne blir gjerne omtalt på Facebook at den ikke kan bli for varm, „særlig på Litium“.
Dette bildet her (og masse skrot i kassa) beviser det motsatte.
2. Batteri ok?
Bare 4A ladestrøm, 5 minutter, og et kjapp blikk på skjermen viste hva vi har i vente.
Vi har en lang rekke IR-bilde av dynamoer, -lager, reim og skiver, kabel, kontakter, batterilader, skilledioder, motorer,
akslinger, glidelager med dårlig smøring, gearbokser, dårlig kjøling på eksos, varmgang i lampekontakter, osv.
Hver eneste feil kunne endet opp i et alvorlig problem.
Overtemperatur og tilhørende problemer er ikke sjelden, vi oppdager problemene for deg.
Se senere også på følgende sider ang. å undersøke båtskrog for delamineringer, plastpest, vanninnlagring mm.
Sidene tar tid som vi for tiden heller bruker for våre kunder.
Tar du tiden for å tenke, eller tar kontakt hvis du lurer om noe, så kan vi hjelpe til med å tenke.
Store batterier, mye belastning,
usikker om dynamoen blir for varm?
Vi tilbyr også Termografi, på dynamo og mange andre komponenter.